حلقه متن خوانی فلسفه روشنگری

پیوندها

یادداشت جلسات اول و دوم؛ جواد خضرایی

دوشنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۷:۲۶ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 عصر روشنگری ترکیبی است از رویدادهای پراکنده، متباین و متعارض. عصر روشنگری را سلسله ای از رویدادها می سازد که آکنده از اختلاف ها و تفاوت ها می باشند، اما این لرزه های جدا افتاده از هم را لرزاننده ای ست واحد. نگاه از یک وضعیت مرکزی به عصر روشنگری، ما را به یگانگی در مبداء تجربیات آن دوره، رهنمون می سازد. نیرویی پیش راننده در میان است که همچون روحی در آن دمیده شده است و به آن شخصیتی واحد می بخشد.

دوره روشنگری را تمایزی به لحاظ محتوا با دوره های پیش از آن نخواهد بود، گویی همان محتوا ها در این عصر نیز تکرار می شود، اما به واقع تکرار نیست، چه اینکه نیرویی فرم دهنده، معنایی تازه به آن محتوا ها می بخشد و آن را در افقی نو قرارمی دهد. زین پس فرم عصر روشنگری است که تکلیف معنا را مشخص می کند و عالمی دیگرگون به روی هم قطاران خود می گشاید.

عصر روشنگری به تمامه بر دوران پیشین می شورد، چرا که دیگر نمی خواهد اندیشه اش را در قفس اصول موضوعه به دام اندازد و همه چیز را به آن ها بازگرداند، بلکه خواهان آن است که بال های اندیشه آزادانه به پرواز در آیند و خود برسند به آن جا که باید برسند. دیگر فلسفه در عالم انتزاع سیر نمی کند، بلکه در تمام علوم حضور خواهد داشت. عصر روشنگری نیز همچون عصر پیش از خود «روح سیستماتیک» را رها نمی کند، بلکه در جایی دیگر و به گونه ای متفاوت به دنبال آن می گردد. او در جست و جوی فرم بنیادین واقعیت، نه در خارج از واقعیت، بلکه در خود واقعیت است.

فرم اندیشه روشنگری آفریننده است. اندیشه روشنگری برای فهمیدن باید بیافریند. برای آفریدن نیاز به روش است، چرا که از ابتدا باید بر اساس یک چارچوبی اجزاء در کنار هم قرار گیرند تا آفرینش به وجود آید. روش در عصر روشنگری همزاد اندیشه است، و چه بسا دقیق تر این است که بگوییم روش همان اندیشه است. باید همه اجزاء تا آنجا که می شود از هم گسسته گردد، چرا که گویی اشیاء در عالم رها شده اند؛ آنگاه با روش باید تکلیف تک تک این اجزاء را مشخص کرد و از حالت بی تکلیفی نجات شان داد. در این نقطه است که علم شکل می گیرد. این اشیاء نیستند که شما با موشکافی نظم آن ها را می شناسید، بلکه این شما هستید که با آفرینندگی به آن ها نظم می بخشید و هم هنگام که نظم می بخشید می شناسید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۲۱
مدیریت

نظرات  (۳)

۲۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۹:۲۷ اباصالح تقی زاده طبری
به خوبی توانستید کلام کاسیرر را یکبار دیگر بگویید و به شیوه­ی خودتان به نظم درآورید. اما اگر برطبق گفته شما، روش همان اندیشه باشد و این ما هستیم که با آفرینندگی به اشیاء نظم می­بخشیم، پس تکلیف واقعیت و جهان بیرون چه می­شود؟ یعنی در دوران روشنگری، واقعیت و آنچه که بیرون از ماست حجیت خود را از دست می­دهد؟ اگر اینطور است پس علومی همچون فیزیک و شیمی که مدعی­اند که قوانین عالم را می­شناسند، از چه سخن می­گویند؟ اساساً اگر همه چیز مطابق فهم و درک و اندیشه ما شکل می­گیرد، پس تکلیف علم چه می­شود؟ مگر نه این است که علم می­خواهد جهان را بفهمد و مگر نه این است که نیوتن را، به عنوان یکی از مهمترین عالمان روشنگری، کسی دانسته­اند که جهان را روشن کرده است؟

در ضمن یادداشتتان عنوان نداشت. 

در دوره روشنگری، واقعیت و جهان بیرون هست، کما اینکه در دوره قبل از آن واقعیت و جهان بیرون بوده است. اما گویی پیش از روشنگری، واقعیت، بدون تعیین تکلیف رها شده بود، لذا متعلق شناخت قرار نمی گرفت. پیش از روشنگری اگر هم شناختی بنا بود در میان باشد، پای ارجاع به امر دیگری که انتزاعی و لایتغیر است به میان می آمد. اما انسان عصر روشنگری برای اینکه بشناسد باید تکلیف عالم را خودش تعیین کند و برای این کار از ابتدا خودش عالم را به نظم بکشد.
چطور وقتی کسی می خواهد یک شیءیی را بشناسد، با اتخاذ روشی مناسب پیچ و مهره هایش را باز می کند و سپس خودش از ابتدا آن را سر هم می نماید، شناخت در عصر روشنگری نیز همچنین تمثیلی را با خود به همراه دارد. شناخت شیء همان روشی است که وی برای جمع و تفریق، برای یاز و بسته کردن و برای تجریه و تحلیل کردن به کار می برد.
به نظر آن جا که هابز می گوید جهان صنعت است. و حتی پیش از او گالیله که می گوید جهان را به زبان ریاضی نوشته اند، راه برای طرح روش و طرح شناخت باز کرده اند.
لذا نه تنها آنچه بیرون از ماست، حجیت خود را از دست نمی دهد، بلکه عالمان پر طمطراق ترین مدعیان شناخت عالم خارج می باشند، آن ها هستند که به واقعیت رسیدند و با روش خود جهان را روشن نمودند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی